ARTYKUŁY | 21.07.2022

Dress code

Powroty do pracy i biur oraz potrzeba uczestniczenia w życiu towarzyskim zweryfikowały nasze potrzeby oraz garderoby. Powrót do ponadczasowej klasyki, uznanie jakości i klasycznych form to jedna z tendencji tego sezonu.  

Wychodząc z założenia, że nasz styl, kolorystyka oraz fasony w pierwszej kolejności mają pasować do naszej osobowości, to jednak warto znać zasady, do których najczęściej odnosimy się w miejscach naszej pracy. Zbiór takich zasad nazywamy dress codem. 

Na ogół poziom dress code’u w pracy jest jednoznacznie określony przez firmę. Jeśli nie ma jasno sprecyzowanego stylu, to możemy założyć, że obowiązuje styl smart casual. 

Warto pamiętać, że w żadnej pracy nie powinniśmy pojawiać się w sukience na ramiączkach, chyba że jest założony na nią kardigan lub marynarka, spódniczce lub szortach mini, a także elementach typowo plażowych. 

Co oznacza styl smart casual? 

Smart casual to najbardziej popularny styl ubierania się do pracy. Jeśli w firmie nie ma oficjalnie określonego dress code’u, oznacza to, że powinniśmy stosować się właśnie do tego stylu. W stylizacji smart casual dominują elementy casualowe, ale występuje też co najmniej jeden element elegancki.   

Flagową stylizacją w stylu smart casual jest łączenie dżinsów z bardziej formalną częścią garderoby, np. marynarką lub koszulą i sportowymi butami. 

W sezonie letnim możemy postawić na lniane cygaretki, skórzane klapki i lnianą tunikę. Wygodne i komfortowe fasony są idealne na ciepłe letnie dni, zarówno te spędzane w pracy jak i na urlopach. 

W sezonie zimowym łączymy mięsisty sweter z cygaretkami. Do tego zestawu możemy włożyć sportowe buty i camelowy płaszcz. Camel to kolor wpisany w DNA marki Patrizia Aryton. Kolor, który jest podstawą budowania garderoby w duchu nowoczesnej klasyki. Świetną bazą i uzupełnieniem stylizacji, która nadaje jej szlachetności. To ulubiony kolor wśród wełnianych płaszczy i trenczy. 

Myśląc o awansie i rozwoju osobistym, warto przyjrzeć się stylowi business casual. 

Business casual, czyli managerski styl ubierania. Nieco wyższy poziom ubioru obowiązuje na stanowiskach kierowniczych. Nadal bazujemy na swobodnych tkaninach, ale wybieramy bardziej oficjalne fasony tj. garnitur, szmizjerkę, kombinezon. Na przykład do garnituru można włożyć sportowe obuwie lub t-shirt. 

Kluczowy w tym stylu jest to, by wprowadzić tylko jeden element bardziej casualowy. W zestawie możemy wykorzystać między innymi sweter, dżinsy lub buty sportowe. Przykładem stylizacji business casual jest połączenie marynarki od garnituru z dżinsami, skórzanymi butami i torebką. 

Teoretycznie w stylu business casual nie powinny pojawiać się desenie, jednak jeśli sięgniesz po subtelny deseń i skomponujesz go z modelami w podobnej kolorystyce oraz dodasz skórzane dodatki - również będziesz mogła taką stylizację potraktować jako business casual. Szczególnie dotyczy to wszystkich printów geometrycznych w kolorystyce bazowej, np. paski, groszki, kratki, pepitki. 

Najwyższym poziomem dress code’u jest business professional.

Obowiązuje w firmach i instytucjach, w których jasno i wyraźnie taki styl został opisany jako obowiązujący. Business professional to najwyższy poziom stylu ubierania się do pracy. Do najbardziej restrykcyjnych zasad tego poziomu należą: noszenie rajstop przez cały rok, zakrywanie palców i pięt, zakrywanie kolan, ograniczanie się do bazowych kolorów. Ten poziom ubioru, co do zasady, obowiązuje pracowników wymiaru sprawiedliwości, polityków, w instytucjach zaufania publicznego oraz na różnego typu konferencjach. Dodatkowo osoby z poza wymienionych zawodów również mogą stosować się do tego poziomu ubierania się, jeśli lubią wytworny styl. 

Jeśli chcesz podkreślić powagę stanowiska i wzmocnić swój wizerunek, to najbardziej odpowiedni będzie dla Ciebie business professional. 

W business professional wymagane są eleganckie tkaniny i stonowane kolory. Do flagowych modeli tego poziomu ubierania się zaliczamy przede wszystkim garnitur i szmizjerkę, ale tak naprawdę to, czy dany model pasuje do danego poziomu zależy od koloru i tkaniny. Przy stylu business professional torba i obuwie powinny być zawsze skórzane. Jeśli chcemy wyglądać nowocześnie, wybierzmy buty typu męskiego - loafersy i mokasyny - lub modne czółenka i kozaki. 

Na poziomie dress code’u dekolt nie powinien być głęboki, a bluzki absolutnie nie mogą być na cienkich ramiączkach. Zakładając do żakietu jedwabny t-shirt, będziemy przygotowane na ewentualne zdjęcie marynarki.  

Garnitur z tkaniny cupro, zbliżonej w odbiorze i chwycie do jedwabiu. Garnitur z cupro ma luźniejszą formę żakietu wykończonego AMF ozdobnym przeszyciem, rękawy zakończone są koszulowym mankietem, przez co całość zyskuje nowoczesny wygląd. Guziki w kolorze brązu z ciemną krawędzią są wykonane z orzecha corozo. Szerokie spodnie typu palazzo to również często pojawiający się fason na wybiegach. 

Należy pamiętać, że każdy element, nawet najdrobniejszy, jeśli jest regularnie stosowany, to w pewnym momencie staje się wyróżnikiem naszego stylu.  

Warto więc zadać sobie pytanie, jak chcemy być postrzegani przez swoje środowisko i na tej podstawie budować nasz osobisty wizerunek. 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej - jak wyglądać nowocześnie w klasyce – zapraszamy do przeczytania książki Patrycji Cierockiej-Szumichory - "Klasyka z twistem".